Kyrkslätts församlingar tar över skötseln av den ryska begravningsplatsen

Kyrkslätts kyrkliga samfällighet tar över skötseln av den historiska begravningsplatsen från arrendetiden. Gravskötseln betalas av Regionförvaltningsverket i Östra Finland.

Begravningsplatsen, som ligger i Kolsarby, är en cirka en halv hektar stor historisk begravningsplats från Porkala arrendetid. Den hyser 489 gravar från sovjettiden (210 soldatgravar, 95 gravar för civila och 184 barngravar) samt en minnesvård. Inga nya begravningar görs på området, utan det är en historisk begravningsplats som fungerar som minnesmärke.

Finland och Ryssland har en gällande mellanstatlig överenskommelse om samarbete kring stupade i krig. På basis av överenskommelsen sköter staterna sådana gravar för stupade som ligger på deras eget område. Till de uppgifter Regionförvaltningsverket i Östra Finland sköter hör i hela Finland uppgifter i enlighet med begravningslagen samt uppgifter som har med finansiering av begravningsväsendet att göra, inklusive begravningsplatsen i Kolsarby. För närvarande har Regionförvaltningsverket i Östra Finland 39 skötselavtal gällande skötsel av ifrågavarande gravområden på olika håll i Finland. Avtalsparter är olika instanser, exempelvis församlingar, kommuner och föreningar.

I skötseln av den ryska begravningsplatsen i Kolsarby ingår skötsel av gräsmattan sommartid (4 mån./år). I skötselavtalet ingår inte vinterunderhåll, avlägsnande av eventuellt klotter, skötsel av träd, gravstenar eller minnesvårdar eller uppgifter som har med iståndsättning av området att göra.

2022-05-28 09:52:22.0