Jesus-tejp och wc-papper till jul?

Jag går mycket med barfotaskor. De har tunnt botten och känns för mina fötter så sköna, både på väg och i skog. För en dryg månad sedan märkte jag att bottnen är slitna och att det är dags att skaffa nya.

De jag vill ha kostar 150€, så jag tvekade och fortsatte gå med de slitna. 150€ är mycket pengar för vårt fempersoners hushåll, trots att två av oss har regelbunden inkomst. Det är en stor summa pengar, särskilt då det nyss varit reparation på ena bilen och snart kommer också den dyra julmånaden igen. Så en dag så sprack bottnet på den ena skon. Då plockade jag snabbt fram datorn och beställde nya. Sedan tog jag fram Jesus-tejpen och tejpade bottnet. (Jag vet att det inte heter så men Jesus fixar allt, liksom silvertejpen!) Det får duga med Jesus-tejp, tills de nya skorna kommer på posten. 10 dagars leverans, så länge ska jag nog klara mig.

I mitt arbete med diakoni får jag höra så många olika livsberättelser. Jag får möta människor i livets olika skiften, vandra med och försöka hjälpa till. En rikedom och välsignelse i mitt arbete. De jag möter är sällan skyldiga till sin situation. De flesta har hamnat där på grund av sjukdom, olyckor, något som bara gått snett, någon som svikigt eller kanske ett arbete som förlorats.

Häromdan gjorde jag ett hembesök. Under besöket behövde jag låna toaletten. Där såg jag korgen. I den låg, i en vacker prydlig hög, en bunt wc-pappersbitar som var uppklippta i två. Här bor någon med så stram ekonomi att hen behövde ransonera användningen av wc-papper. Hur köper man nya skor, läcker julmat och julklappar till sina älskade om man inte ens har råd med tillräckligt av wc-papper?

Trots stram familjekonomi så kan jag lägga 150€ på bra, bekväma och vattentåliga skor ibland. Jag kunde också ha gått lite längre med Jesus-tejp i mina skor. Kanske en månad, köpt wc-papper för pengarna istället eller julmat och julklappar.

Jesus-tejp fixar inte allt på egen hand. Det behövs en idé och någon som utför den. Vår Herre Jesus Kristus fixar inte heller allt på egen hand. Han har gett oss idén, men Han behöver dig och mig att hjälpa till med kärlek till nästan. Vill du förgylla någons vardag eller jultid? Undrar du vad du har råd att avstå från för att kunna hjälpa andra? Det behövs inte tusenlappar. Värdet av en wc-pappersrulle kan redan betyda väldigt mycket för din nästa!

Du kan förverkliga kärleken till nästan genom att:

- Betala in valfri summa på församlingens konto FI81 5554 0920 1446 63, OP. Skriv "Till diakonifonden" i meddelanderutan.

- Hämta en kollekt till mannamässorna i form av torrvaror eller presentkort till lokala matbutiker. Nästa mannamässa i S:t Matteus kyrka i Masaby lö 12.11 kl.10 (passa på att njuta av lunch och samvaro efter mässan samt förhandsrösta i församlingsvalet).

- Hämta presentkort, choklad, glögg, nötter, pepparkakor, kaffe eller annat julgott till julpysslet på Hörnan ons 30.11 kl.13-18 eller julminglet i Ellen lö 10.12 kl.10-14.

- Ring diakonihjälpen tfn. 050 478 4227, så löser vi det på ett för dig lämpligt sätt.

Tacksam att jag fick lov att dela min nästas berättelse tillsammans med mina egna tankar.

Tack för att du läste, Gud välsigne dig!

Jenny

2022-11-07 17:09:31.0