Kyrklig verksamhet i Kyrkslätt under coronavirusepidemin

Gudstjänster och kyrkliga förrättningar hålls tillsvidare normalt.

Statsrådet har idag 12.3.2020 gett rekommendationer för att begränsa coronaepidemin i Finland. Kyrkostyrelsen har gett sina mera noggrannare rekommendationer för församlingarna.

På basen av dessa rekommendationer och den lokala situationen har församlingarna i Kyrkslätt beslutat att tillställningar inom diakoniarbetet inhiberas för tillfället. I diakoniverksamheten deltar en stor del personer som hör till olika riskgrupper. Diakonin tar emot i fortsättningen kunder, men med tidsbeställning.

Hälsomyndigheterna i Kyrkslätt har inte gett någon annan lokal rekommendationer och till exempel har skolor eller förskolor inte stängts eller lagts i karantän. Situationen i Finland och Kyrkslätt kan förändras, vilket betyder att rekommendationer kan ändra snabbt vid behov. Kyrkslätts församlingar övervakar aktivt situationen och vi informerar om förändringar. Församlingarnas beredskap för andligt stöd och lagstadgade uppgifter upprätthålls också under krisen.

Om du är sjuk, i karantän eller på annat sätt undviker stora folkmassor, hitta du andakter, tröst och annat andligt material på kyrkans webbplats

Kyrkans samtalstjäns hjälper dig om du behöver dela dina bekymmer med någon.

Om du vill kan du kontakta församlingens egna präster.

Öppna länk i ny flik

2020-03-12 22:44:00.0