Begravningsalternativ och avgifter

Begravningsalternativen är

• kistbegravning
  • urnbegravning på namngiven urnplats
  • gravläggning av urnan eller askan, då urnan eller askan gravläggs i en minneslund och platsen inte märks ut särskilt
  • urnbegravning i kolumbarium, det vill säga urnvalv
  • utspridning, då askan sprids ut på ett utspridningsområde som ägs av församlingen, antingen på en begravningsplats eller i havet. Enligt lagen ska askan alltid spridas ut på en och samma plats.

Utspridning eller gravläggning av askan är de förmånligaste begravningsalternativen. Det dyraste alternativet är kistbegravning. Ytterligare information om begravningsalternativen fås av den kyrkliga samfälligheten , tel. 040 585 5688, e-post kirjaamo.kirkkonummi@evl.fi

Begravning regleras av begravningslagenÖppna länk i ny flik och kyrkolagenÖppna länk i ny flik.
Verksamheten på Kyrkslätts begravningsplatser regleras av begravningsväsendets reglemente och begravningsplatsernas dispositionsplaner.

Begravningsavgifter