Begravning

Ett dödsfall känns ofta tungt för de anhöriga och det kan vara tungt att samtidigt behöva ordna med det praktiska inför begravningen. För andra kan det kännas lättande att få tänka på och göra någonting praktiskt. Om det känns svårt eller utmanande kan man få hjälp av begravningsbyrån och av prästen som ska jordfästa. Man får även tala med prästen om hur jordfästningen kommer att se ut och vad som händer i olika skeden av jordfästningen. Önskemål om musik kan tas upp med prästen som sedan är i kontakt med kantorn, eller direkt med kantorn.
Anhöriga har vanligen också möjlighet, om så önskas, att vara med om kistläggningen. I bårhuset i kyrkan finns ett särskilt avskedsrum, om man vill se den avlidna före jordfästningen.

Jordfästningen sker i den avlidnes hemförsamling eller på den ort där släktingar eller släktgrav finns. I vanliga fall hålls jordfästningen 2-3 veckor efter dödsfallet.

Kistalba

Från församlingen kan man låna en kistalba. Detta är ett vackert kläde som läggs över kistan och passar bra om det är frågan om en senare kremering.
Man kan även koppla samman detta kläde med symboliken av dopdräkt, konfirmandalba, vit brudklänning och även att vi alla är lika inför Gud.
Om alban används, kan man inte ha en stor blomsteruppsättning på kistan, men en enda ros eller någon annan blomma kan vara mycket effektfullt. Man kan lägga blommor runt kistan eller ha ställningar invid sidorna av kistan.

Gravläggning

Vid kistbegravning förs kistan efter jordfästningen till gravplatsen. Anhöriga kan välja att själva täcka graven, åtminstone delvis. I annat fall läggs ett skyddöver graven, varpå man kan lägga blommorna.

Vid kremering uppbevaras urnan i Kyrkslätts kyrka tills urnebisättningen sker.

Minnesstund

Minnesstund kan hållas i något av våra församlingshem eller hemma, enligt hur det passar de anhöriga. Präst och kantor deltar om så önskas.

Begravningsbyrån står till tjänst

Information om samarbetet mellan begravningsbyrå och församling i samband med ett dödsfall.

Att ordna inför en jordfästning

I den här filmen samtalar församlingspastor Susanna Lönnqvist med familjerådgivare Anja Saloheimo om hur man kan stöda barn som drabbas av sorg vid ett dödsfall i familjen eller vänkretsen.

Barn och sorg

De begravningsplatser som de evangelisk-lutherska församlingarna upprätthåller är allmänna. Alla som bor på en ort har rätt att bli begravda där, oberoende om de hört till kyrkan eller inte.

Läs om gravplats

Till minnesstunden samlas anhöriga och vänner för att tillsammans komma ihåg personen som dött. Minnesstunden är en privat tillställning som de anhöriga är värdar för. Ofta följer den lokala seder och förstås de önskemål som den avlidna berättat om. Man kan också avstå från att ordna en minnesstund.

Läs om minnesstunden