Diakoni, samtalsstöd och handledning

I församlingen finns vi anställda till för dig i livets olika situationer. Du når oss via telefon och e-post om du önskar samtal eller handledning för olika frågor du bär på. Det går också bra att ta kontakt under vår verksamhet eller vid ett evenemang.

Du kanske vill ha ett bollplank inför något viktigt beslut eller i samband med en livsförändring. Du kanske vill låna ett öra för att dela glädje eller sorg, eller varför inte bara prata bort en stund kring något som känns angeläget för dig. Församlingens olika anställda kan med sin expertis bistå dig i sociala frågor, frågor kring barnfostran, familj och övriga relationer, eller kring frågor om existens och livets mening. Tveka inte att ta kontakt med oss!

Själavård är ett enskilt samtal som du kan föra med någon av församlingens präster eller diakoner. Det kan handla om din livssituation, dina livsfrågor, om tro och tvivel. I själavården finns det rum för dig att uttrycka dina tankar om Gud och andliga frågor. Du kan inom ramen för ett själavårdande samtal få andlig vägledning hur du kan växa och gå vidare i din kristna tro.

Bikten är en möjlighet för dig att få bli löst från skuld du bär på. Församlingens präster ställer gärna upp och tar emot din bikt. Prästerna har precis som i det själavårdande samtalet en absolut tystnadsplikt som ger dig trygghet att berätta om din skuld utan att det någonsin kan gå vidare. En präst får inte ens i domstol yppa något av vad du har avslöjat. Bikten följer ett färdigt formulär. Boka gärna tid för bikt per telefon eller mejl hos församlingens präster. Klicka här för kontaktuppgifter.

Har du problem med ekonomin, är utan mat eller behöver annan form av hjälp? Då kan du vända dig till församlingens diakoni. Ring vår svenskspråkiga Diakonihjälp tfn. 050 478 4227 ​​​Om vi inte kan svara genast kan du lämnat ett röstmeddelande med ditt namn och nummer så kontaktar diakoniarbetarna dig så fort som möjligt.