Vänförsamlingen i Harju-Risti, Estland

Risti församling ligger i den mest västra delen av distriktet Harrien (Harjumaa) i norra Estland. Tidigare var den känd under det latinska namnet Crux eller på tyska Kreutz. På svenska skulle det heta Kors församling. På nuvarande kartor hittas det under namnet Harju-Risti.

Församlingens område börjar vid Padis klosterruiner och når de vackra skogarna vid Vippal (Vihterpalu) och kusten vid Keibu och Aklepa (Alliklepa) Församlingens territorium är inte stort ca 300 kvadratkilometer och befolkningen är ca 900 personer. Många av innevånarna har sin utkomst i Paldiski, Keila och även i Tallinn.

Antalet aktiva medlemmar i församlingen är ca 400. Enligt kyrkolagen är de som betalat sin årliga kyrkoskatt aktiva medlemmar.

Vi välkomnar människor från överallt att delta i vår gemenskap och kärlek till Gud och medmänniskan.

Pastor i församlingen är Annika Laats, tel. +372 55649256 och epost till församlingen är risti@eelk.ee

Om du vill understöda församligen kan du betala in på kontot:

EE33 7700 7710 0077 3145 BIC: LHVBEE22, AS LHV Pank

Skriv i meddelandefältet: Vänförsamlingsarbetet/Kyrkslätts svenska församling

Tack för ditt understöd!

Till Risti kogudus egen hemsida kommer du via denna länk.

Församlingsresa till Estland under 2024

Vi planerar för en resa till Estland under sommaren eller hösten 2024. Målet är att umgås med varandra och medlemmar från vår vänförsamling Risti kogudus. Hör av dig till Jenny ifall du vill vara med och planera resan!

Tag kontakt

Barn- och ungdomsdiakon samt FRANS

Kontakta mig i frågor kring diakoni och hjälp, scouting och vår vänförsamling Risti kogudus.