Kyrkslätts församlingar utropade sig till område fritt från diskriminering

Skylt med text: Syrjinnästä vapaa alue - Område fritt från diskriminering.

Kyrkslätts kyrkliga samfällighet har gått med i kampanjen Område fritt från diskriminering. Under vårens lopp kommer skyltar med texten Område fritt från diskriminering att sättas upp i församlingarnas lokaliteter.

Då församlingarna utropar sig till område fritt från diskriminering förbinder de sig att arbeta för jämställdhet och likabehandling och ta alla anmälningar och misstankar om diskriminering på allvar. Från och med maj kommer det att finnas Område fritt från diskriminering-märken i samfällighetens lokaler och på församlingarnas webbplatser. Område fritt från diskriminering-märket vittnar om att man inom organisationen vill arbeta för likabehandling och mot diskriminering.

Kampanjen Område fritt från diskriminering utgör startskottet för församlingarnas arbete att utveckla en kultur, där varje församlingsbo, medarbetare, arbetssökande eller person som annars deltar i verksamheten ska känna att hen är likvärdig, och där olika kompetenser används som en resurs.

Arbetet mot diskriminering utgår från lagarna om diskriminering och jämställdhet:

1)    I Finland förpliktar diskrimineringslagen även församlingarna att utvärdera och främja likabehandling i sin egen verksamhet. Lagen förbjuder direkt och indirekt diskriminering på grund av ålder, ursprung, nationalitet, språk, religion, övertygelse, åsikt, politisk verksamhet, fackföreningsverksamhet, familjeförhållanden, hälsotillstånd, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller någon annan omständighet som gäller den enskilde som person. Diskriminering är förbjuden oberoende av om den grundar sig på ett faktum eller ett antagande i fråga om personen själv eller någon annan.
2)    Syftet med jämställdhetslagen är att förebygga diskriminering på grund av kön och främja jämställdheten mellan kvinnor och män samt att förebygga diskriminering på grund av könsidentitet eller könsuttryck.
Församlingarnas och samfällighetens personal, frivilligarbetare och förtroendevalda utbildas under 2022–23 i likabehandling samt i hur man ingriper i diskriminering.

2022-05-25 08:44:21.0