Kyrkoherdens bostad blir församlingarnas gemensamma lokal

prästgården

Kyrkslätts församlingars högsta beslutande organ, gemensamma kyrkofullmäktige, fattade på sitt sammanträde i oktober beslut om renovering av prästgården. Den kommer att vara en mångsidigt användbar lokal för församlingarna och hysa mötes- och festlokaler samt arbetsrum.

Bakgrund till beslutet

Till 2017 tjänade prästgården som bostad för kyrkoherden i Kyrkslätts svenska församling. Kyrkslätts prästgård genomgick en omfattande renovering åren 2011-2014, men närmare undersökningar har senare gett vid handen att konstruktionerna i huset borde ha undersökts, öppnats och reparerats i större omfattning än planerat.

Prästgården har inte använts som bostad eller något annat 2017–2022. Då byggnaden tagits ur bruk började man inom Kyrkslätts församlingar fundera på prästgårdens framtid. Enligt Kyrkslätts kyrkliga samfällighets grundstadga har prästgården varit i svenska församlingens bruk. Församlingsrådet i Kyrkslätts svenska församling beslutade att upphäva kyrkoherdens boendeskyldighet 11.9.2018. Domkapitlet i Borgå stift fastställde beslutet i januari 2019.

Svenska församlingen har efter detta fastslagit hur byggnaden ska användas framöver: huvudentrévåningen skulle främst användas som mötes- och festlokal för bägge församlingarna. I övre våningen skulle svenska församlingens arbetsrum placeras. Personalutrymmen, förråd och tekniska utrymmen skulle placeras i källarvåningen.

Renoveringen lotsar in prästgården i en ny era

Kyrkslätts kommun fastställde 2021 en ny detaljplan för prästgårdsområdet. Prästgården är en kulturhistoriskt värdefull byggnad som inte får rivas.

För den nya renoveringen av prästgården tillsattes en arbetsgrupp, gemensam för bägge församlingarna, i september 2021. Den planerade renoveringen kommer att kosta cirka 1,2 miljoner euro. Arbetsgruppen konstaterar att kostnaderna är höga, men renoveringen bör ändå göras. Arbetsgruppen uppskattar att de årliga hyreskostnaderna för alternativa motsvarande lokaler vore cirka 40 000–60 000 euro. Enligt preliminära kalkyler skulle de grundläggande årliga kostnaderna för prästgården under 25 år bli 83 000 euro, och de årliga kostnaderna för en hyrd lokal av motsvarande storlek skulle bli 96 000 euro.

När renoveringen planerats har man beaktat prästgårdens historiska och kulturhistoriska värde samt en lokalhelhet som mångsidigt betjänar församlingarna och församlingsborna på en central plats i Kyrkslätt.

Tidtabell för renoveringen

Renoveringsprojektet beräknas ta cirka 18 månader. Om projektet kan påbörjas redan hösten 2022, är det möjligt att arbetet blir klart 2024.

2022-10-07 09:10:00.0