Betlehems Fredsljus

Ett meddelande om Ljus och Fred finns nu i Kyrkslätt!

I över tusen år har en evig eld brunnit i Betlehem. Traditionen med att Betlehems Fredsljus färdas genom Europa började år 1986. Sedan dess har ett österrikiskt barn plockat upp lågan från Jesu födelseplats och skickat lågan på sin resa runt världen.

Scouter från olika länder har anammat traditionen att transportera lågan under julen till kyrkor, äldreboenden, dagis, skolor, sjukhus, fängelser och olika evenemang för att påminna om vikten av fred. Fredljusets låga har också en plats i enskild hem. Dess budskap överskrider nationaliteter, religioner och politiska övertygelser. Mottagaren av lågan behöver inte heller vara scout, det räcker med en uppriktig önskan att motta lågans budskap.

Under flera år har lågan med hjälp av scouter färdats till mer än 30 europeiska länder och till USA samt Kanada med hjälp av flygbolag. Sedan flera år tillbaka har det tagits emot lågor i Finland från gillescouter i Sverige. Lågan transporteras sjövägen till Nådendal av Finnlines besättning.

Betlehems Fredsljus är en gåva med innehåll

Freden i Betlehem tilldelas traditionellt världens ledare och kändisar som kungar, biskopar och påvar. I Stockholm tas lågan emot av kung Karl XVI Gustav, som själv är scout. Ett budskap om fred har också levererats till fredsbevarande styrkor i Kosovo och Afghanistan samt till 9/11 Ground Zero-platsen i New York.

I Finland förmedlar scouterna Betlehems Fredsljus till flera församlingar som scoutkårerna samarbetar med och/eller med dem som har hoppats kunna dela ut fredsgåvan vid sina julevenemang.

Fredsljuset kan föras till alla möjliga tillfällen: löftesgivning, grötfest, julfest, besök vid hjältegravarna, lugna stigar, Lucia-fest, stjärngosse-tillfällen, vinterutfärd, vinterläger... I olika städer har Fredsljuset även kommit in i de gemensamma julevenemangen för såväl scouterna som staden/kommunen.

Från Åbo sprider sig Betlehems Fredsljus åt olika håll, buren av scouter från flera scoutdistrikt. Förarnätverket expanderar år för år och lågans budskap når allt fler!

Betlehems Fredsljus i Kyrkslätt

Betlehems Fredsljus finns att avhämtas från urnelunden intill S:t Mikaels kyrka i centrum. Elden finns i lyktor på tackstenen fram till 26.12.2022. Tänd ditt eget ljus med Betlehems Fredsljus och sprid lågan vidare, kom ihåg trygg transport av eld.

Läs ärkebiskop Tapio Luomas fredsljushälsning 2022 här.

2022-11-23 11:33:00.0