Konstituerande av förtroendeorganen i Kyrkslätts församlingar för 2023-2024

I församlingsvalet hösten 2022 valdes nya förtroendevalda till förtroendeorganen i Kyrkslätts ev.-luth. församlingar för mandatperioden 2023-2026. Mandatperioden för organen är fyra år, men deras ordförande och vice ordförande väljs bland de förtroendevalda för två år i sänder.

Förtroendeorganen är gemensamma kyrkofullmäktige, gemensamma kyrkorådet och församlingarnas egna församlingsråd. Organen har hållit sina första sammanträden och bland annat följande personval har gjorts:

Viveca Lahti har valts till ordförande och Risto Miettinen till vice ordförande för gemensamma kyrkofullmäktiges första tvåårsperiod (2023-2024).

Antti Salonen valdes till vice ordförande för gemensamma kyrkorådet för mandatperioden 2023-2024. Någondera församlingens kyrkoherde är alltid ordförande för gemensamma kyrkorådet. Under den mandatperiod som nyss inletts är finska församlingens kyrkoherde Anna-Maija Kuutti-Manninen ordförande för gemensamma kyrkorådet.

Respektive församlings kyrkoherde är ordförande för församlingarnas egna församlingsråd. Carl-Johan Kajanti valdes till vice ordförande för församlingsrådet i Kyrkslätts svenska församling (2023-2024). Matti Nieminen valdes till vice ordförande för församlingsrådet i Kirkkonummen suomalainen seurakunta (2023-2024).

Bakgrund till beslutsfattandet i Kyrkslätts församlingar

Beslutsfattandet i församlingarna är demokratiskt. Nya förtroendevalda valdes i november 2022.

Kyrkslätts svenska församling och Kirkkonummen suomalainen seurakunta ingår i Kyrkslätts kyrkliga samfällighet.

Gemensamma kyrkofullmäktige utöver den högsta beslutanderätten. Organet beslutar om samfällighetens budget, byggprojekt och kyrkoskatt. I Kyrkslätt har gemensamma kyrkofullmäktige 41 medlemmar (31 från finska församlingen och 10 från svenska).

Gemensamma kyrkorådet bereder gemensamma kyrkofullmäktiges sammanträden och verkställer detta organs beslut. Kyrkorådet ansvarar för församlingens förvaltning. Utöver ordföranden har gemensamma kyrkorådet (GKR) 12 medlemmar. Någondera församlingens kyrkoherde är ordförande för gemensamma kyrkorådet.

Församlingsrådet leder tillsammans med kyrkoherden församlingens verksamhet, främjar dess andliga liv och beslutar om hur de medel som beviljats församlingen ska användas. I Kyrkslätt har svenska och finska församlingen varsitt församlingsråd, som väljs genom val. Församlingsrådet i Kyrkslätts svenska församling har 12 medlemmar utöver ordföranden.  Församlingsrådet i Kirkkonummen suomalainen seurakunta har 16 medlemmar utöver ordföranden. Respektive församlings kyrkoherde är ordförande för församlingsrådet.

Fri Feb 10 15:32:24 EET 2023