Miljön kan värnas även på begravningsplatserna

Under 2023 förbättras sortering och återvinning av avfall på Kyrkslätts församlingars begravningsplatser.

Detta märks först på Råkulla begravningsplats, där en återvinningsstation står till besökarnas tjänst vid huvudporten. Där kan man sortera förpackningsplast (engångsblomkrukor), metall (metalldelar från gravlyktor och gravljus), kartong, glas, bioavfall (även växtdelar, dock ej ris och kvistar) och brännbart blandavfall (gravljusbehållare). Även de avfallsstationer som finns vid begravningsplatsens gångar kommer att ge fler möjligheter att sortera. El- och elektronikavfall (EE) ska föras till officiella EE-återvinningsstationer (serkierratys.fi/sv/startsidan), och man får inte lägga t.ex. lysdiodljus i begravningsplatsernas återvinningskärl. De övriga begravningsplatserna, gamla begravningsplatsen, urnlunden och Haapajärvi begravningsplats, får återvinningstationer före hösten. Tack för att du återvinner!

Fri Jun 02 11:25:00 EEST 2023