Ska jag äta 23% mindre mat?

Enligt statistikcentralen har livsmedlens index stigit med drygt 23% de senaste åtta åren (StatFin). Det betyder att en vara som år 2015 kostade 1€ nu kostar i snitt 23% mer. Alltså kostar varan 1,23€. 23cent är väl ingenting, eller?

Pastataldrik och texten

Jag är gift och har tre barn. Alla fem behöver vi äta dagligen. Det behöver finnas näringsrika och mättande varma måltider till lunch och middag, samt frukost, kvällsmål och ibland flera mellanmål per dag. Barnen behöver äta så deras kroppar orkar växa och så deras hjärnor orkar lära sig. Vi vuxna behöver också näringsrik mat för att orka med arbete, familjeliv och allt vad vardagen innehåller. Vi behöver tvätta ur smuts från kläder och kroppar. Framför allt behöver vi äta och hålla oss rena för att hålla oss friska och välmående. Vi har även tre husdjur, som också behöver äta för dem lämplig mat. Vi äter vanlig husmanskost, försöker handla smart och utnyttja rabatter och förmånliga produkter.

Enligt kontoutdrag var vår utgift för mat, hygien och vardagsuppköp ca 1900€ i januari i år. Med andra ord har vi använt ungefär 60€ per dag på varor vi använder dagligen som t.ex. tandkräm, tvättmedel och mat. Om vi haft samma familjeupplägg som nu i januari 2015, så torde ju utgiften för oss ha varit ungefär 46€ per dag. 23% lägre, enligt statistikcentralens indexkalkyl. Det är 14€ skillnad. 14€ är väl inte så mycket. Det är väl nästan ingenting, eller?

14€ x 365 dagar = 5 110€ på ett år       Det är INTE ingenting!

I mitt arbete med diakoni möter jag många personer med väldigt annorlunda ekonomi än min. Jag får möta människor i livets olika skiften, vandra med och försöka hjälpa till med att få ekonomin i balans. En rikedom och välsignelse i mitt arbete är människomötet och jag känner att vår Herre Jesus Kristus är med just där i det mötet. De jag möter är sällan själva skyldiga till sin ekonomiska situation. De flesta har hamnat där på grund av sjukdom, olyckor, något som bara gått snett, någon som lurats eller kanske ett arbete som förlorats. De jag möter i mitt arbete med den stramaste av ekonomi, lever på en daglig budget som är betydligt mycket mindre än min. Jag möter personer som på så lite som t.o.m. 2€ per dag ska få sin hushållsekonomi att gå runt.

Trots stram familjekonomi så kan jag lägga 60€ på dagligt behov av mat, hygienartiklar, kläder, hobbyn m.m. Vi vuxna kan längs med året öka eller minska på den budgeten genom att köpa mindre godsaker, koka gröt till middag, lappa det som är söndrigt eller spara på andra sätt - allt för att kunna ta hand om alla kostnader ett familjeliv medför. Men hur minskar du på din budget om du bara har 2€ att gå med från början? Hur äter du mindre, när du redan äter för lite?

Även om vår Herre Jesus Kristus är med mig i mitt arbete inom diakonin, så behöver både Han och jag dig! Vi behöver dig att hjälpa till med den kristna kärleken till nästan. Vill du förgylla någons vardag? Undrar du vad du har råd att avstå från för att kunna hjälpa andra? Det behövs inte tusenlappar. Redan med 2€ kan du fördubbla din nästas dagliga budget!

Du kan förverkliga kärleken till nästan genom att:

- Betala in valfri summa på församlingens konto FI81 5554 0920 1446 63, OP. Skriv "Till diakonifonden" i meddelanderutan.

- Hämta en kollekt till mannamässorna i form av torrvaror eller presentkort till lokala matbutiker. Nästa mannamässa i S:t Matteus kyrka i Masaby lö 10.2 kl.10 (passa på att njuta av lunch och samvaro efter mässan).

- Ring diakonihjälpen tfn. 050 478 4227, så löser vi det på ett för dig lämpligt sätt.

Tack för att du läste, Herren välsigne dig!

Jenny

Mer statistik hittar du på Statistikcentralens avgiftsfria statistikdatabaser på StatFin.

Jenny Airaksinen
Jenny Airaksinen