Renoveringen av församlingshemmet går till beslut i gemensamma kyrkofullmäktige redan i mars

Kyrkslätts församlingars gemensamma kyrkoråd beslutade efter omröstning vid sitt sammanträde 19.3.2019 föreslå för gemensamma kyrkofullmäktige att församlingshemmet renoveras grundligt och att en liten utbyggnad görs i samband med renoveringen. Kostnadskalkylen för projektet är 7,5 miljoner euro. Gemensamma kyrkofullmäktige behandlar förslaget redan om en vecka.

Byggnaden som ritades av akademiker Juha Leiviskä stod färdig 1983. Samfälligheten har låtit göra utomstående konditionsbedömningar av byggnaden, och alla har rekommenderat en grundlig renovering.

Förslaget om en grundlig renovering av byggnaden som nu går till fullmäktige för beslut omfattar utöver renoveringen sådana ändringar i lokaliteterna som verksamheten kräver samt en liten utbyggnad på cirka 70 kvadratmeter. Med dessa åtgärder strävar vi efter att förbättra församlingslokalernas användbarhet och trivsel och finna energiekonomiskt hållbara lösningar, exempelvis genom att använda jordvärme och solenergi.

I sin verksamhet och sitt beslutsfattande beaktar Kyrkslätts församlingar Kyrkans klimatstrategi 2030 samt det faktum att Kyrkslätts kommun är med i projektet HINKU (= Mot en kolneutral kommun, https://www.kyrkslatt.fi/kyrkslatt-anslot-sig-till-natverket-kolneutrala-kommuner).

Frågan om renovering av församlingshemmet har behandlats i Kyrkslätts församlingars styrande organ i några års tid. Utöver en grundlig renovering av byggnaden har alternativen som diskuterats varit att sälja den, riva den, delvis riva den och en lättare renovering. Mot föredragandes grundläggande förslag lades ett motförslag om att riva församlingshemmet. Vid omröstningen röstade 5 medlemmar för en grundlig renovering (Jukka Liimatainen, Risto Miettinen, Håkan Taubert, Stefan Gustafsson och Tuomo Pentikäinen), 4 medlemmar röstade för rivning (Bodil Kalmari, Virpi Miettinen, Leena Riipinen och Antti Salonen). Två medlemmar röstade blankt (Anja Oravala och Saija Simanainen).

I höstas diskuterades även alternativet att församlingshemmet (den nyare delen) och kanslibyggnaden (den äldre delen) skulle betraktas som separata helheter, och att kanslibyggnaden kunde rivas. Fastighetschefen och ekonomidirektören har utrett hur Kyrkslätts kommun, Museiverket och Västra Nylands landskapsmuseum skulle ställa sig till att kanslidelen av församlingshemmet rivs. Ett utlåtande har begärts av arkitekt Juha Leiviskä om huruvida församlingshemmets nya del och den äldre kanslibyggnaden kan behandlas som två separata byggnader. I sitt utlåtande konstaterade Leiviskä att Kyrkslätts församlingshem är en helhet. Enligt utredningarna är byggnaden som helhet arkitektoniskt och stadsbildsmässigt värdefull.

Gemensamma kyrkofullmäktige beslutar om församlingshemmets öde vid sitt sammanträde 26.3.2019.

Utöver frågan om församlingshemmet behandlade gemensamma kyrkorådet vid sitt sammanträde även fjolårets bokslut och budgetramen för 2020. Dessa ärenden går vidare till gemensamma kyrkofullmäktige för beslut.

Bokslutet 2018 uppvisade ett underskott på cirka 143 000 euro. Överskridningen beror huvudsakligen på ökade kostnader inom fastighetstjänsterna.

Grunden för budgetramen för 2020 utgörs av skatteintäkter på 6,9 miljoner euro. Skatteintäkterna baserar sig på en skattesats på 1,25 procent.

Gemensamma kyrkorådet beslutade vid sitt sammanträde även bland annat om att göra Räfsö lägerområdes uppgifter stadigvarande, justera vissa löner och lediganslå tjänsten som församlinsträdgårdsmästare.

2019-03-21 10:15:00.0