Församlingshemmet grundsaneras

Det gemensamma kyrkofullmäktige beslöt på sitt möte den 26.3.2019 att det av arkitekt Juha Leiviskä planerade församlingshemmet ska grundsaneras. Beslutet skedde genom omröstning, och av de 40 fullmäktigeledamöter som var närvarande under omröstningen röstade 22 ledamöter för förslaget medan 18 röstade för motalternativet att riva byggnaden och uppföra en nybyggnad istället.

Keskustan seurakuntatalo 061012 THo.jpg

Fullmäktigeledamöterna diskuterade och begrundade ivrigt den arkitektoniska betydelsen av det nuvarande församlingshemmet,  samt även möjligheterna att omfördela församlingshemmets inneutrymmen och hur länge rivningsprocessen tar i anspråk. Kostnadsförslagets tillförlitlighet ansågs vara en risk enligt flera ledamöter.

Församlingarnas verksamhetsbehov har förändrats under de senaste årtiondena och kommer att förändras även i framtiden.

Fullmäktigeledamot Vesa Riihimäki gjorde under mötet ett förslag vilket understöddes att riva församlingshemmet och att uppföra en nybyggnad.

Fullmäktigeordförande sammanfattade diskussionen före omröstningen som så, att vilket resultatet än blir av omröstningen så går vi gemensamt in för den valda lösningen.

Det gemensamma kyrkofullmäktige har 41 medlemmar, varav 31 representerande Kyrkslätt finska församlings och 10 medlemmar representerande Kyrkslätt svenska församling. Jaakko Rahja fungerar som ordförande för fullmäktige.

2019-03-26 22:29:00.0