Kyrkklockorna ringer till minne av vinterkrigets slut

I Kyrkslätt ringer kyrkklockorna på den 80:e årsdagen av vinterkrigets slut, fredagen den 13 mars kl. 10.55─11. Kyrkklockorna ringer i Sankt Mikaels kyrka i Kyrkslätt, Sankt Matteus kyrka i Masaby och i Veikkola församlingshem. Över hela Finland ringer man i kyrkklockorna.

Vinterkriget bröt ut den 30 november 1939, då Sovjetunionen anföll Finland utan krigsförklaring. Över 25 000 finländare stupade och cirka 44 000 skadades i kriget. I vinterkriget stupade 56 Kyrkslättsbor. Den 13 mars har det gått 80 år sedan vinterkriget slutade. Den historiska händelsen uppmärksammas på olika sätt i Finland, bland annat på olika evenemang som arrangeras av kommuner, garnisoner samt veteran- och försvarsorganisationer.

Festligheterna på årsdagen av vinterkrigets slut ordnas av Kyrkslätts kommun, församlingar, Kustbrigaden och olika organisationer tillsammans, och de inleds kl. 12 med nedläggning av kransar på hjältegravarna. Därefter börjar en tvåspråkig ekumenisk andakt i Kyrkslätts kyrka. Efter andakten blir det kyrkkaffe i Kyrkslätts församlingshem (Församlingsvägen 1). Det är fritt inträde till sammankomsterna.

2020-03-05 19:31:49.0