Kyrkklockorna ringer till minnet av vinterkrigets slut

Kyrkklockorna i Kyrkslätt ringer till minnet av årsdagen av vinterkrigets slut, fredagen den 13.3 kl. 10.55-11. Vi ringer i klockorna i Kyrkslätts st. Mikaels kyrka, i Masaby st. Matteus kyrka och i Veikkola församlingshem. Klockringningen sker nationellt runtomkring i Finland samtidigt

Vinterkriget bröt ut när Sovjetunionen anföll Finland den 30 november 1939 utan krigsförklaring. Över 25 000 finländare stupade och ca 44 000 skadades i kriget. I vinterkriget dog 56 Kyrkslättsbor.

Den 13 mars har det gått 80 år sedan vinterkriget avslutades. Den historiska händelsen uppmärksammas på olika sätt i Finland, bland annat i evenemang som ordnas av kommuner, garnisoner samt veteran- och försvarsorganisationer.

Kransnedläggning vid hjältegravarna sker kl. 12. Efter det blir det en tvåspråkig ekumenisk andakt i Kyrkslätts kyrka. Efter andakten är det kyrkkaffe i församlingshemmet, fritt inträde.

2020-03-11 16:17:50.0