Kyrkoherdens påskhälsning

PÅSKENS TRÖSTEBUDSKAP TILL DIG

Världen tycks vara i gungning och nyheterna svämmar av följderna som coronaviruset har orsakat runt om i världen. Ovisshetens känsla om hur framtiden kommer att se ut fyller tankarna. Församlingarna har inte paus, fast vi mestadels jobbar på distans. Du når oss per telefon, via sociala medier, med tidsbeställning.

Bild på kyrkoherden Aino-Karin Lovén.

Du kan lyssna och se på t.ex. en kvällsandakt och en gudstjänst via våra hemsidor när som helst, information hittar du på våra hemsidor och i Kyrkpressen. Det är en beprövad erfarenhet, att grundtryggheten finns i gemenskapen med varandra och med vår Gud, ingen behöver vara ensam, vi är en stor släkt tillsammans. Trots våra olikheter har vi ett inre behov att leva i kontakt med varandra.

Den Stora Boken säger, att Kärleken är det lim som håller oss fast vid livets mening och ger kraft att kämpa vidare. Som ett utryck på detta, så finns det en världsvid önskan, att var och en av oss stillar sig i den bekanta och trygga Fader Vår bönen mitt på dagen, på vår tidszon kl.13. På detta hisnande sätt varar vi en stund i bön runt om i hela världen; kanske med en suck, de första orden av Fader vår eller den ordlösa andningen i bön. Om du inte kommer ihåg klockslaget, gör det inget, en stunds stillhet i vetskap att vi är tillsammans ger alltid tröst. Oberoende hur ofta du går i kyrkan, så lever vi i en gemenskap, kraven ger inte samhörighet. Kyrkans kontinuerliga bön genom alla tider är ett tecken på en osynlig och samtidigt en så verklig gemenskap. I en gammal kyrkbön sägs så här: ”... låt församlingen vara som en trygg famn.” En famn och en källa för tröst och mod där vi är en liten del av det ännu större, nämligen hela världens samling för oss, församling. Inte ensamma utan tillsammans.

När man lyfter upp blicken och ser omkring sig, så märker man trots undantagstillståndet, att våren är här igen! Naturen visar tecken på att livet går vidare, de små vårblommorna lyfter sina huvud från marken och visar oss sin ihärdighet och mod. Våren påminner att påsken är nära. Anno Domini, Herrens År, 2020 berättar påskens budskap åter igen att Livet segrar över döden. Vi delar gemenskapen, vi följer Jesu lidande i världen medan stillheten talar sitt tysta budskap om medlidande i ångesten. Sakta maka förvandlas synen och hoppet och nya krafter växer fram i söndagens grynande morgonljus; Kristus är uppstånden, Livet segrar! Denna Påsk morgonens Ljus, Hopp och Kraft önskar jag dig bästa läsare! Vi kommer att klara det här! Glad Påsk!

Med vänliga påskhälsningar

Aino-Karin Lovén