Tillminnet av veterandagen

I år firas nationella veterandagen i Finland under undantagstillståndet. Nu kämpar vi mot en coronavirus-pandemi. Det här är ett bra tillfälle att minnas att generationer innan oss var tvungna att kämpa i flera år för vår självständighet och existens under annorlunda omständigheter.

Församlingarna i Kyrkslätt minns nationella veterandagen, ber och tackar för veteranerna. Kyrkklockorna från St. Mikaels kyrka i Kyrkslätt ringer till ära av veterandagen kl. 11

Församlingarnas bönehälsning publiceras på församlingarnas Facebook-sidor må. 27.4.

Bakgrund för veterandagen:

Nationella veterandagen firas årligen den 27 april. Dagen då Lapplands kriget tog slut. Den första veterandagen firades 1987, när Finland varit 70 år självständigt. Veterandagen är en allmän flaggningsdag i Finland. (källa www.tammenlehva.fi).

Wed Apr 22 13:56:49 EEST 2020