Begränsningarna av sammankomster i Finland öppnas upp från och med juni månad

"Regeringen har den 4 maj 2020 beslutat att övergå till nästa fas när det gäller att bromsa Coronaepidemin. Vid offentliga sammankomster tillämpas från och med den 1 juni 2020 en mötesbegränsning på 50 personer. Regeringen rekommenderar att begränsningen också ska gälla religiösa tillställningar. De som hör till en riskgrupp rekommenderas fortsatt att undvika fysiska kontakter och använda sitt eget omdöme." (Biskoparnas anvisningar 4.5.2020)

Begränsningarna av sammankomster öppnas upp stegvis från och med juni månad. Coronaepidemin är ändå inte över.

Deltagarnas säkerhet i sammankomsterna ska tryggas genom att man ser till säkerhetsavstånden och ger anvisningar om hygienen.

I några Kyrkslätts kyrkliga samfällighets utrymmen kan vi inte anordna tillställningar med 50 personer på ett tryggt sätt.

Kyrkslätts församlingar börjar planeringen av gudstjänsterna och sommarens verksamhet (bland annat skriftskolorna) och  hur de kan ordnas på ett tryggt sätt i församlingen nu när begränsningarna stegvis öppnas upp. Verksamheterna påverkas också av myndigheternas direktiv.

Vi informerar om nya direktiv vid våra sammankomster så fort som möjligt.

Wed May 06 15:06:40 EEST 2020