Toner i ljus och gestalt - Valon sävelet konsert

fr 1.10 kl. 19.00
Bild på Lindroos och Maans framför ett fönster

Kyrkslätts kyrka

Toner i ljus och gestalt, gregorianik möter folkmusik
Sofia Lindroos och Marianne Maans - sång och violiner

Toner i ljus och gestalt kombinerar gregorianik och folkmusik till en helhet där sången skapar ett rum för stillhet. Repertoaren innehåller koraler och folkmusik från Finland och Sverige, flera estlandssvenska koraler samt sånger ur Cantus sororum, birgittasystrarnas liturgi från 1400-talet. Musiken bygger på folkmusikens och den tidiga kyrkosångens gemensamma nämnare, där kyrkomusikens modus bildar en viktig utgångspunkt för stilarna som möts i samverkan och nyskapande. Kyrkorummets akustik ger hemvist åt denna meditativa bönemusik. Marianne Maans sakkunskap inom folkmusiken och Sofia Lindroos inom klassisk musik och kyrkomusik utgör grunden för duons musikaliska arbete. Konsertens längd ca 1 h.

Sofia Lindroos är en mångsidig klassisk sångare som fått sin utbildning vid Sibelius-Akademin. Hon är verksam med egna projekt och har en lång bakgrund både som solist och professionell körsångare i t.ex. Helsingfors kammarkör. Hennes repertoar omfattar allt från tidig musik till nutidsmusik. Samarbetet med gregorianikexperten Valter Maasalo har resulterat i hemsidan www.birgittasang.fi. Sofia har gjort en betydande pedagogisk insats inom Martin Wegelius-institutet för den klassiska musiken bland barn och unga. Hon fungerar som kördirigent samt som violinlärare vid Musikinstitutet Kungsvägen.

Marianne Maans är en professionell folkmusiker utbildad vid Sibelius-Akademin. Hon uppträder solo och i olika sammansättningar med allt från barnmusik, argentinsk tango till folkliga koraler. Hon är mångsidigt verksam inom olika projekt både som konstnärlig ledare och dragare av kurser samt workshops för olika åldrar. Marianne arrangerar musik och har skapat undervisningsmaterial bl.a. för barn och unga. Hon fungerar även som vårdmusiker. www.mariannemaans.com

• Musik Musik

Öppna länk i ny flik