Projektet Växelverkans kyrka framskrider

Gemensamma kyrkofullmäktige, högsta beslutande organ i Kyrkslätts ev.-luth. församlingar, har enhälligt godkänt projektplanen för Växelverkans kyrka. Projektet Växelverkans kyrka omfattar en stor helhet: ändringsbehov och reparationer i Sankt Mikaels kyrka, klockstapeln, servicebyggnaden samt på kyrkans gård och parkeringsplatsen.

Sankt Mikaels kyrka i Kyrkslätt är Kyrkslätts församlingars största kyrkobyggnad. En mer mångsidigt användbar huvudkyrka i församlingen ger verksamheten fler möjligheter i framtiden. Medlemsprognoserna för församlingarna tyder på att antalet medlemmar kommer att minska. Detta innebär att även församlingarnas skatteintäkter minskar. En mångsidig användning av kyrkan som navet i församlingarnas verksamhet är en betydande investering i ett framtida församlingsliv.

Projektet Växelverkans kyrka spänner över flera år

Målet är att ändringsprojektet ska framskrida fas för fas under flera års tid. Arkitektbyrån Okulus Oy har gjort upp ändringsplanerna och beaktat Kyrkslätts församlingars behov. Den respons som kommit in från församlingsborna har också beaktats i projektplaneringen. I projektplanen och kostnadskalkylen ingår, förutom ändringsplanerna för kyrkorummet, även nödvändiga byggnadstekniska reparationer i kyrkan, klockstapeln och servicebyggnaden.

Det omfattande ändringsprojektet på kyrkbacken har planerats så att det genomförs i faser. Projektet inleds med reparation av klockstapeln. Den sista fasen är reparations- och ändringsarbeten i kyrkan. Den preliminära kostnadskalkylen för reparationen av klockstapeln är lite över 1 miljon euro. Varje ändringsfas inklusive kostnadskalkyl framläggs för gemensamma kyrkofullmäktige för godkännande. Den preliminära kostnadskalkylen för detta fleråriga projekt är drygt 10 miljoner euro.

Bakgrundsinformation om kyrkan och dess närmaste omgivning

De äldsta delarna av Sankt Mikaels kyrka är från medeltiden. Kyrkan har genomgått många förändringar under sin existens. Den största förändringen under de senaste tvåhundra åren var att den byggdes om till korskyrka i mitten av 1800-talet enligt arkitekt Jean Wiiks ritningar. På 1930-talet lät man göra de stora glasmålningarna, planerade av konstnären Lennart Segerstråle, i kyrkans fönster. Det senaste stora ombyggnadsarbetet gjordes efter Porkala arrendetid 1956-1959 efter ritningar av arkitekt Olof Hansson. Redan på 1980-1990-talen planerades en omfattande renovering av kyrkan, men till slut stannade man för att bara genomföra mindre, främst tekniska och funktionella, ändringar i kyrkorummet och förrättningskapellet.

Museiverket avgav 7.7.2021 följande utlåtande om projektplanen: ”Ur arkitektur- och kulturhistorisk synvinkel har Museiverket inget att anmärka mot projektplanen för Sankt Mikaels kyrka i Kyrkslätt. Projektet kommer att förbättra kyrkans användbarhet, och man har låtit göra de erforderliga utredningarna i korrekt ordning och med beaktande av gemenskapsinriktningen.”

Vad händer härnäst?

Enligt 14 kap. § 2, moment 3 punkt 3 i kyrkolagen ska kyrkofullmäktiges beslut som gäller väsentlig ändring av en kyrklig byggnad underställas centralförvaltningen (Kyrkostyrelsen) i evangelisk-lutherska kyrkan i Finland för fastställelse. Mer information om hur projektet Växelverkans kyrka framskrider ges i ett senare skede.

2022-06-09 09:04:00.0